ارتودنسی کودکان و بزرگسالان

 ارتودنسی کودکان و بزرگسالان در زمانی مورد نیاز است که دندان ها ظاهر مناسبی ندارند و به هم ریختگی هایی را در رشد داشته اند. مسلما انجام دادن ارتودنسی برای کودکان می تواند کاملا متفاوت از بزرگسالان باشد. این مسئله هم در نحوه اجرای کار و هم در مدت زمانی که برای اصلاح شکل ساختاری دندان ها مورد نیاز است، می تواند مشاهده شود. در ادامه سعی کرده ایم تا در مورد این موضوع بهتر و بیشتر توضیح دهیم. فراموش نکنید که ارتودنسی کردن دندان ها اهمیت زیادی هم در سلامت فک و دهان و هم در زیبایی ظاهری فرد دارد.

ارتودنستی چیست؟

در ابتدا و پیش از بررسی کردن این موضوع که آیا ارتودنسی می تواند گزینه مناسبی باشد یا خیر، باید بدانیم که این روش درمانی چیست و چگونه اجرا می شود. به طور کلی زمانی که رشد دندان ها در دهان به صورت نامنظم و نامرتب رخ داده باشد، بین برخی از دندان ها فاصله زیادی ایجاد می شود و بین برخی دیگر از دندان ها نیز فاصله از بین رفته و دندان ها بر روی یکدیگر رشد می کنند.

با استفاده از براکت ها و سیم ها می توانید به راحتی دندان ها را به حالت طبیعی و مرتب دربیاورید. البته این زمان می تواند از بین 6 ماه تا 3 سال و یا حتی بیشتر نیز ادامه داشته باشد.

نحوه انجام ارتودنسی کودکان

انجام دادن ارتودنسی برای کودکان می تواند بسیار مفیدتر از بزرگسالان باشد. این نکته نیز به این خاطر است که معمولا کودکان هنوز در دوره رشد خود قرار دارند. همین مسئله سبب می شود تا ارتودنسی کودکان نتایج بهتری را به همراه بیاورد.

در مرحله اول کودک باید کاملا توجیه شده باشد که چه روش درمانی را قرار است دریافت کند. اگر کودک از بابت این موضوع اطلاعات نداشته باشد، احتمالا دچار ترس خواهد شد و همین مسئله سبب می شود تا فرایند انجام ارتودنسی به درستی انجام نشود.

زمانی که کودک از بابت این مسئله کاملا توجیه شد، پزشک باید معاینات لازم را انجام داده و با توجه به نتایج معاینات و عکس ها و همچنین با توجه به وضعیت دندان های کودک، دوره درمان را تعیین کند. در نظر داشته باشید که معمولا تعیین کردن دوره درمان می تواند اهمیت زیادی داشته باشد.

نحوه انجام ارتودنسی بزرگسالان

انجام دادن ارتودنسی بزرگسالان می تواند یک سری از تفاوت ها را با ارتودنسی های کودکان داشته باشد. برای آن که نتایج این موضوع را به طور کامل بشناسید و سپس اقدام به انجام این کار کنید، می توانیم به مراحل زیر اشاره کنیم که برای شما در نظر گرفته می شود.

  • مشاوره اولیه

شما در حال حاضر به عنوان یک فرد بزرگسال هستید که رشد دندان ها و لثه های شما کامل شده است. در صورت وجود هر گونه ناهنجاری و مشکل در دندان ها باید مدت زمان بیشتری را نسبت به کودکان از ارتودنسی استفاده کنید. این کار می تواند معایبی را با خودش به همراه داشته باشد. به همین دلیل نیز حتما باید مشاوره اولیه به درستی انجام شود.

  • معاینه کردن تخصصی

در مرحله بعدی پزشک لازم است که بیمار را به صورت تخصصی معاینه کند. این معاینه می تواند هم به معاینه معمولی و از فاصله نزدیک مربوط شود و هم شامل عکس های سی تی اسکن و… باشد که وضعیت لثه ها و دندان ها را به طور کامل در آن نشان می دهند.

  • برنامه ریزی

در این مرحله پزشک مدت زمان استفاده از ارتودنسی و همچنین زمان مراجعات مجدد را تعیین می کند. با اینکار مشخص می شود که بیمار چقدر نیاز دارد تا از این سیم ها و براکت ها استفاده کند.

  • انجام ارتودنسی

در این مرحله نیز ارتودنسی انجام می شود و معاینات لازم در این خصوص صورت می گیرد. به طور کلی این کار با توجه به وضعیت دندان ها ممکن است حتی 4 ساعت نیز طول بکشد. معمولا پس از نصب کردن ارتودنسی باید بدانید که تقریبا هر ماه و یا هر دو ماه یکبار باید برای بررسی به پزشک مراجعه کنید.

مزایا و معایب ارتودنستی

انجام دادن این کار در عین حال که مزیت های متعددی را با خودش در پی دارد، می تواند معایبی را نیز داشته باشد. این نکته را فراموش نکنید که مزایا و معایب انجام دادن ارتودنستی را حتما در ابتدای کار در نظر بگیرید و سپس اقدام به این کار نمایید. از جمله مهم ترین مزیت هایی که در پی انجام دادن ارتودنسی می تواند برای بیمار وجود داشته باشد شامل موارد زیر می شود.

  • پر کردن فضای خالی بین دندان ها
  • ایجاد ظاهر مناسب و یکدست در دندان ها
  • بهبود شرایط استخوان فک
  • کمک به داشتن گوارش بهتر به دلیل جویدن بهتر غذا
  • افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس فرد
  • ساده تر شدن فرایند تمیز کردن دندان ها
  • صحبت کردن راحت تر و بهتر
  • ایجاد فضای کافی برای رشد دندان ها

در کنار تمامی مزیت هایی که برای ارتودنسی وجود دارد، قطعا یک سری از معایب نیز دیده می شود. تمامی این موارد را باید به صورت جامع و در کنار هم بررسی کنید تا نتایج مناسب و قطعی را بگیرید.

  • شل شدن دندان ها به دلیل استفاده طولانی مدت از براکت و سیم ها
  • بروز حساسیت های دندانی و دهانی در برخی از بیماران
  • تغییر پیدا کردن ساختار طبیعی لثه ها که سبب لق شدن دندان ها می شود.

مراقبت های لازم برای کم کردن درد ارتودنسی

زمانی که سیم ها و براکت های ارتودنسی را وصل می کنید، درد تقریبا شدیدی را تجربه خواهید کرد. برای آن که بتوانید این دردها را کم کنید، یک سری از روش ها و قواعد وجود دارد. این نکات می توانند به شما کمک کنند تا به بهترین شکل ممکن، درد ارتودنسی را کم کنید.

  • استفاده کردن از کمپرس های سرد
  • استفاده کردن از موم های ارتودنسی (به خصوص برای بزرگسالان)
  • رعایت کردن رژیم غذایی و مصرف بیشتر غذاهای نرم و آبکی
  • استفاده از مسکن های معمولی
  • استفاده از خوراکی های سرد همچون بستنی
  • شست شو دادن دهان با استفاده از آب نمک

کلام پایانی

در خصوص انجام ارتودنسی باید حتما این موارد و نکات را در نظر داشته باشید. معمولا برای ارتودنسی کردن نیاز است حتما به یک کلینیک مناسب و معتبر مراجعه کنید. پیدا کردن کلینیک و دکتر متخصص در این زمینه از هر چیز دیگری مهم تر است. کلینیک دندان پزشکی دکتر عیوضی می تواند بهترین خدمات را با بهترین کیفیت ها و مناسب ترین تعرفه ها در اختیار شما قرار دهد. پیش از هرگونه تصمیم گیری در این زمینه، حتما این نکته را در نظر داشته باشید.

مشاوره آنلاین سریع فقط در چند دقیقه

    تماس برای گرفتن نوبت در کلینیک دکتر فرنوش عیوضی